Stappenplan

Huis verkopen

Het is voor veel mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden; een huis verkopen en de makelaar. En dat is begrijpelijk, want je huis is een kostbaar bezit. Bij de verkoop ervan wil je het gevoel hebben dat alles goed verloopt. Daarom schakel je een professional in.

Een traditionele makelaar neemt tegen een aanzienlijke vergoeding de gehele verkoop van je woning uit handen. Maar dat kan ook anders, via de internetmakelaar. Wij vergelijken het stappenplan van de traditionele makelaar met het stappenplan van de internetmakelaar.

Stappenplan makelaar

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe het verkooptraject eruit ziet bij de verkoop van je huis via een traditionele makelaar. Want wat doet een makelaar nu eigenlijk tijdens de verkoop van je huis? Hieronder een overzicht van alle stappen.

Stap 1 - Verkoopopdracht

Wanneer je besloten hebt bij welke makelaar je de verkoop wilt onderbrengen, komt deze bij je langs om de verkoopopdracht te tekenen. In de verkoopopdracht, ook wel opdracht tot dienstverlening genoemd, staan de afspraken die je met de makelaar maakt over de verkoop van je huis. Er wordt in afgesproken wat de verplichten zijn van de makelaar maar ook wat jouw verplichtingen zijn. Wat er bijvoorbeeld gebeurt als je de samenwerking met de makelaar wilt beëindigen? Maar ook de courtage wordt vastgesteld. Dat is het bedrag dat je aan de makelaar betaalt als de woning is verkocht. Doorgaans is dit 1.6 % van de prijs waar de woning voor verkocht wordt.

Stap 2 - Woningopname

Nadat je de opdracht tot dienstverlening getekend hebt, is de verkoopopdracht een feit. De makelaar inspecteert je huis en noteert de kenmerken op een woningopname formulier. Ook de oppervlakte en inhoud van je woning worden bepaald. Wellicht neemt de makelaar tijdens zijn bezoek ook gelijk foto's van je huis. Maar het kan ook dat de foto's later gemaakt worden door een professionele woningfotograaf.

Stap 3 - Waardebepaling

Voorafgaand aan het huisbezoek, verzamelt de makelaar informatie over de huizenprijzen in jouw buurt. Hiervoor worden onder andere het kadaster geraadpleegd en er wordt gekeken naar andere huizen op Funda. Adressen van vergelijkbare verkochte woningen worden verzameld en de verkoopprijzen omgerekend naar de waardes van vandaag de dag, met behulp van de woningwaardecalculator. Op basis hiervan bepaalt de makelaar een onder- en bovengrens. Tijdens de inspectie van je woning vergelijkt de makelaar de staat van jouw huis met de refferentie panden. Wanneer je huis in betere conditie verkeerd dan de refferentiepanden, zal de makelaar meer richting de bovengrens gaan en omgekeerd. De bevindingen worden aan je voorleggen en er wordt een prijs voorgesteld en een verkoopstrategie bepaald.

Stap 4 - Huis op Funda zetten

Nu alle gegevens verzameld zijn, zal de makelaar deze in het softwarepakket zetten van het makelaarskantoor en daarmee je huis op funda plaatsen. De verkoop kan beginnen!

Stap 5 - Reacties afwachten

Je huis staat nu op Funda. Wie zal er reageren? Wordt de woning veel bekeken? Hoe staat het ervoor? In de Funda account van het makelaarskantoor is antwoord te vinden op deze vragen en kan bijgestuurd worden in de gekozen verkoopstrategie.

Stap 6 - Afspraken inplannen

Via Funda komen er een aantal reacties binnen bij de makelaar. Die zorgt er vervolgens voor dat er afspraken worden ingepland voor de bezichtigingen.

Stap 7 - Bezichtigingen

Op het afgesproken moment komt de makelaar bij je langs, waarna jij de woning verlaat en de bezichtiging plaatsvindt. Na afloop wordt de brochure meegegeven aan de potentiële koper(s) en is het afwachten wat de reactie zal worden.

Stap 8 - Onderhandelingen

Goed nieuws; er is een bod binnen! De makelaar belt je op om het bod te bespreken en om je advies te geven. Je wilt een tegenbod doen en de makelaar geeft dit door aan de potentiële kopers. Deze doen op hun beurt ook een tegenbod. De makelaar neemt opnieuw contact met je op en adviseert je het bod te accepteren. Je besluit in te stemmen; er is een koper gevonden!

Stap 9 - Koopovereenkomst

De volgende fase van de verkoop breekt aan; het opstellen van de koopovereenkomst, ook wel koopakte genoemd. Dit is het document waarin alle randvoorwaarden over de verkoop worden vastgelegd. Elke makelaar gebruikt een standaard format afkomstig van de vereniging eigenhuis. De ontbrekende gegevens worden opgevraagd bij de koper en de verkoper. Hierna zorgt de makelaar dat de koopakte wordt aangevuld met deze gegevens. Daarna wordt de afspraak ingepland met koper(s) en verkoper(s) om de akte te ondertekenen. Op de afgesproken dag komen beide partijen naar het makelaarskantoor om de akte te tekenen. Daarna is de woning verkocht onder voorbehoud.

Stap 10 - Notaris

De makelaar zorgt ervoor dat de notaris alle documenten ontvangt die nodig zijn voor de overdracht van de woning. De benodigde documenten voor de notaris zijn de getekende koopakte, een kopie van het eigendomsbewijs en een kopie ID van de verkoper(s).

Stap 11 - Makelaarscourtage

De factuur van de makelaar wordt door de notaris betaald aan de makelaar. Het bedrag wordt in mindering gebracht op de opbrengst van je huis. En als er geen overwaarde is, worden de kosten aan jouw doorberekend. U huis is nu verkocht en de verkoopopdracht is afgerond!

Samengevat

Indien je niet betrokken wil zijn bij het verkooptraject is een traditionele makelaar een goede keuze. Echter zijn de kosten van de makelaar voor het leveren van deze diensten vaak hoog. Zeker wanneer je bedenkt dat een courante woning vaak binnen een paar weken is verkocht.

Stappenplan internetmakelaar

In de huidige woningmarkt waarin mensen via internet een huis zoeken kan het ook anders. Je kunt je huis verkopen zonder makelaar, of via een internetmakelaar of online makelaar zoals Mijnhuisverkoopikzelf. Je voert dan een aantal werkzaamheden zelf uit en daardoor bespaar je duizenden euro's aan makelaarscourtage. Afhankelijk van jouw wensen kun je deeldiensten toevoegen aan de verkoopopdracht. Op de bezichtigingen na kunnen alle werkzaamheden uitbesteed worden. Van fotografie tot koopovereenkomst. Hieronder wordt het stappenplan bij de verkoop van je huis via een internetmakelaar verder toegelicht.

Stap 1 - Verkoopopdracht

De start van de verkoopopdtacht begint online met het kiezen van een pakket. Hiermee geef je aan hoeveel je zelf wil doen en wat je wil laten doen door ons. In dit voorbeeld gaan wij er vanuit dat je kiest voor het Totaalpakket. Na je aanmelding kun je via de website de gegevens van je woning gaan aanleveren. Je ontvangt van ons de verkoopopdracht welke je kunt ondertekenen om de opdracht tot verkoop formeel aan ons te verstrekken.

Stap 2 - Woningopname

Nadat je aanmelding kun je beginnen het aanleveren van alle gegevens van je woning. Hierbij wordt de nodige uitleg gegevens en voor vragen kun je terecht bij onze support desk. Binnen 1 werkdag wordt er contact met je opgenomen om een afspraak in te plannen. Nadat de foto's zijn opgeleverd zijn, kun je deze toevoegen aan de advertentie.

Stap 3 - Waardebepaling

Je ontvang een waardebepaling van ons. Het betreft een uitgebreid rapport met een overzicht van recent verkochte vergelijkbare woningen in de directe omgeving van jouw huis. De prijzen worden omgerekend naar de prijzen van vandaag de dag en je hebt hiermee een compleet overzicht van de meest actuele huizenprijzen in uw buurt. In het rapport wordt er aan de hand van de vergelijkbare woningen, een onder en bovengrens bepaald. Daar tussenin zal de verwachte vraagprijs van jouw huis liggen. Als je huis in beter staat verkeerd dan andere woningen, kun je meer richting de bovengrens gaan en omgekeerd. De waardebepaling is een indicatie. Je bepaald zelf de uiteindelijke vraagprijs. Voor vragen en advies over het rapport kun je contact opnemen met jouw contactpersoon die je kan adviseren over de vraagprijs en de beste verkoopstrategie.

Stap 4 - Huis op Funda plaatsen

Nu de foto's en prijsindicatie gemaakt zijn, kun je de woning publiceren en daarmee zichtbaar maken op de website. Je bepaalt zelf wanneer dit gebeurt in de laatste stap tijdens het opstellen van de advertentie. Nadat de woning gepubliceerd is wordt de advertentie door ons gecontroleerd. Wij voegen de basisgegevens toe zoals de kadastrale informatie en het energielabel. Ook het gebruiksoppervlak wordt bepaald en verwerkt in de advertentie. Daarna wordt de woning aangemeld bij funda. De verkoop kan beginnen!

Stap 5 - Reacties afwachten

Je woning staat online. Hoe vaak wordt hij bekeken en zijn er reacties? Je hebt zelf toegang tot de statistieken en kan op elk gewenst moment zien hoe het ervoor staat met de verkoop van jouw huis. Op basis van de respons kun je in overleg met jouw contactpersoon bepalen wat de volgende stap wordt.

Stap 6 - Afspraken inplannen

Reacties op je woning ontvang je direct in je inbox op de website van Mijnhuisverkoopikzelf. Daar kun je reageren en berichten sturen naar potentiële kopers of afspraken inplannen voor de bezichtigingen.

Stap 7 - Bezichtigingen

Op het afgesproken moment komen de potentiële kopers langs voor de bezichtiging van je woning. Je kunt ze op je eigen tempo rustig te woord staan en rondleiden door jouw huis. Als bewoner kun je direct alle vragen over de woning beantwoorden. En dat wordt vaak als zeer prettig ervaren door potentiële kopers. Na afloop geef je de door ons opgestelde brochure mee aan de kopers. Daarin staat alle informatie over jouw huis en er wordt uitgelegd hoe er een bod uitgebracht kan worden op je huis. Wel zo makkelijk.

Stap 8 - Bieden en onderhandelen

Eenmaal langgewenst, kunnen de kopers op elk gewenst moment een bod uitbrengen via de website. Dat kan via de knop bod "Bod doen" op de pagina van je huis. Elk bod komt bij ons binnen waarna wij het aan je voorleggen. Vervolgens wordt in overleg met jou de reactie voorbereid. De onderhandelingen lopen via ons.

Stap 9 - Koopovereenkomst

Nadat je een bod geaccepteerd hebt, neem je contact met ons op. Wij gaan vervolgens aan de slag met het opstellen van de koopovereenkomst. De benodigde gegevens van koper(s) en verkoper(s) worden verzameld en verwerkt in een concept koopovereenkomst. Dit concept wordt ter goedkeuring voorgelegd aan beide partijen en indien nodig aangepast. Nadat iedereen akkoord is, wordt de definitieve versie opgeleverd. Deze kun je vervolgens uitprinten en samen met de verkoper ondertekenen. De verkoop van je huis is nu formeel vastgelegd!

Stap 9 - Notaris

De getekende koopakte en de door jou aangeleverde documenten kunt je direct doorsturen naar de notaris. Denk hierbij aan de getekende koopakte, een kopie van het eigendomsbewijs en een kopie ID van de verkoper(s).

Stap 10 - Géén makelaarscourtage

Wij rekenen geen extra kosten bij verkoop of percentage achteraf. Er wordt geen makelaarscourtage in rekening gebracht nadat je huis verkocht is.

Samengevat

Wanneer je jouw huis verkoop zonder traditionele makelaar doe je een aantal dingen zelf zoals; het opstellen van de advertentie, contact met potentiële kopers en de bezichtigingen. Alle overige zaken, zoals de woningfotografie, waardebepaling en koopakte verzorgen wij voor je. Voor vragen en advies kun je tijdens het verkooptraject terecht bij jouw contactpersoon. Via een internetmakelaar bent je dus zelf meer tijd kwijt dan bij de verkoop via een traditionele makelaar. Voordeel hiervan is wel dat de verkoop volledig transparant is. En dat je een aanzienlijk bedrag bespaart natuurlijk!

Overige werkzaamheden

Naast de werkzaamheden van de makelaar zijn er ook nog werkzaamheden die de notaris, bank of koper(s) moeten verrichten. Hieronder een overzicht van deze werkzaamheden.

Koper - Hypotheek aanvragen

Nadat de koopakte getekend is, gaat de koper met de getekende koopakte naar de bank om een hypotheek aan te vragen. Daar wordt een offerte aangevraagd en getekend door de kopers.  Daarna is de hypotheekverstrekker aan zet. Allereerst wordt gecontroleerd of de kopers financieel gezien de lening wel aankunnen. Plat gezegd; hebben zij (volgens de bank) wel genoeg inkomen om het bedrag te lenen? Als dit het geval is, wordt er een taxatieopdracht gegeven door de bank. Een taxateur zal in opdracht van de bank je woning bezoeken en aan de hand van een aantal punten de waarde bepalen. De bank wil namelijk weten of de waarde van het huis wel overenkomt met het bedrag dat ze hiervoor gaan uitlenen. Wanneer de taxatie is afgerond wordt er een taxatierapport opgesteld door de taxateur. Nadat de bank het taxtrapport ontvangen heeft, zal de bank laten weten of ze akkoord gaan met de lening. Daarna worden de kopers ingelicht, al dan niet via een tussenpersoon of financieel adviseur.

Bank - Bankgarantie

Nadat de bank alle werkzaamheden succesvol heeft afgerond is de hypotheek akkoord bevonden. Dit wordt doorgegeven aan de notaris. Tegelijkertijd wordt er door de hypotheekverstrekker een bankgarantie verstrekt aan de notaris. De bankgarantie is vaak 10% van de prijs waarvoor de woning is verkocht. Hierna is de verkoop in principe rond. Mocht de koper zich nu nog terugtrekken, dan wordt de bankgarantie onherroepelijk aan de verkoper uitgekeerd. Het gebeurt maar zelden dat een koper in deze fase nog afhaakt.

Notaris - Overdracht woning

De laatste fase is de overdracht van de woning, ook wel levering of transport genoemd. Dit is het moment dat jij de sleutels overhandigd aan de kopers die op hun beurt, via de notaris, het bedrag betalen waarvoor jullie afgesproken hebben dat de woning wordt verkocht. In Nederland moet de overdracht van onroerend goed (je woning), lopen via de notaris. De notaris is een onafhankelijke derde partij die ervoor zorgt dat de woning wordt overgeschreven op naam van de kopers nadat de betaling ontvangen is. De notaris zorgt er tevens voor dat je lopende hypotheek wordt afgelost. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Ook zorgt de notaris ervoor dat de vergoeding van de makelaar (de makelaarscourtage) betaald wordt. Als er na aftrek van deze kosten nog geld over is, wordt dat door de notaris overgemaakt naar je bankrekening.

Internetmakelaar iets voor mij?

Bij een internetmakelaar doet je een aantal zaken zelf. En dat is niet voor iedereen weggelegd. Heb je geen tijd of zin om mensen rond te leiden? Dan kun je beter een traditionele makelaar inschakelen. Onze service is het meest geschikt voor de verkoop van courante woningen. Dat zijn woningen waar veel vraag naar is en daardoor snel verkocht worden.

Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.

Doe zelf de bezichtigingen en bespaar duizenden euro's!

Loading...