Stappenplan huis verkopen

Zonder makelaar

Het is voor veel mensen onlosmakelijk met elkaar verbonden; een huis verkopen en de makelaar. En dat is begrijpelijk want uw huis is een kostbaar bezit. En bij de verkoop ervan wilt u het gevoel hebben dat alles goed verloopt. Daarom schakelt u een professional in.

Een traditionele makelaar neemt tegen een aanzienlijke vergoeding de gehele verkoop van uw woning uit handen. Maar is dat nog wel nodig in deze verkopersmarkt waarin de meeste mensen via internet een huis zoeken? Of kunt u ook zonder makelaar uw huis verkopen? Wij vergelijken het stappenplan van een traditionele makelaar met dat van een internetmakelaar zoals Mijnhuisverkoopikzelf.

Stappenplan makelaar

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe het verkooptraject eruit ziet bij de verkoop van uw huis via een traditionele makelaar. Want wat doet een makelaar nu eigenlijk tijdens de verkoop van uw huis? Hieronder een overzicht van alle stappen.

Stap 1 - Verkoopopdracht

Wanneer u besloten heeft bij welke makelaar u de verkoop wilt onderbrengen, komt deze bij u langs om de verkoopopdracht met u te tekenen. In deze verkoopopdracht, ook wel opdracht tot dienstverlening genoemd, staan de afspraken die u met de makelaar maakt over de verkoop van uw huis. Er wordt in afgesproken wat de verplichten zijn van de makelaar maar ook wat uw verplichtingen zijn. Wat er bijvoorbeeld gebeurt als u de verkoop wil terugtrekken en welke kosten daar tegenover staan. Maar ook de courtage wordt vastgesteld. Dat is het bedrag dat u aan de makelaar moet betalen als de woning is verkocht. Doorgaans is dit 1.6 % van de prijs waar de woning voor verkocht wordt.

Stap 2 - Woningopname

Nadat u de opdracht tot dienstverlening getekend heeft, is de verkoopopdracht een feit. De makelaar inspecteert uw huis en noteert de kenmerken op een woningopname formulier. Ook de oppervlakte en inhoud van uw woning worden bepaald. Wellicht neemt de makelaar tijdens zijn bezoek ook meteen foto's van uw huis. De afspraak voor de foto's kan ook later ingepland worden met de makelaar of een professionele woningfotograaf.

Stap 3 - Waardebepaling

Voorafgaand aan het huisbezoek, verzamelt de makelaar informatie over de huizenprijzen in uw buurt. Hiervoor worden onder andere het kadaster geraadpleegd en Funda. Adressen van vergelijkbare verkochte woningen worden verzamelde en de verkoopprijzen omgerekend. Op basis van deze gegevens bepaalt de makelaar een onder- en bovengrens. Tijdens de inspectie van uw woning vergelijkt de makelaar de staat van uw huis met de vergelijkbare woningen. Wanneer uw huis in positieve zin afwijkt, zal de makelaar meer richting de bovengrens gaan en omgekeerd. De bevindingen worden aan u voorleggen en er wordt een prijs en verkoopstrategie voorgesteld.

Stap 4 - Huis op Funda zetten

Nu alle gegevens verzameld zijn, zal de makelaar deze in het softwarepakket zetten van het makelaarskantoor en daarmee de woning op Funda plaatsen. De verkoop kan beginnen!

Stap 5 - Reacties afwachten

Uw huis staat nu op Funda. Wie zal er reageren? Wordt de woning veel bekeken? Hoe staat het ervoor? In de Funda account van het makelaarskantoor is antwoord te vinden op deze vragen en kan bijgestuurd worden in de gekozen verkoopstrategie.

Stap 6 - Afspraken inplannen

Via Funda komen er een aantal reacties binnen bij de makelaar. Die zorgt er vervolgens voor dat er afspraken worden ingepland voor de bezichtigingen.

Stap 7 - Bezichtigingen

Op het afgesproken moment komt de makelaar bij u langs, waarna u de woning verlaat en de bezichtiging plaatsvindt. Na afloop wordt de brochure meegegeven aan de potentiële koper en is het afwachten wat de reactie zal worden.

Stap 8 - Onderhandelingen

Goed nieuws; er is een bod binnen! De makelaar licht u in en gaat met u in overleg over de reactie. U wilt een tegenbod doen en de makelaar geeft dit door aan de potentiële kopers die op hun beurt ook een tegenbod doen. De makelaar neemt wederom contact met u op en u besluit in te stemmen; er is een koper gevonden!

Stap 9 - Koopovereenkomst

De volgende fase van de verkoop breekt aan; het opstellen van de koopovereenkomst, ook wel koopakte genoemd. Dit is het document waarin alle randvoorwaarden over de verkoop worden vastgelegd. Elke makelaar gebruikt een standaard format afkomstig van de vereniging eigenhuis. De ontbrekende gegevens worden opgevraagd bij de koper en de verkoper. Als dit gedaan is en en koper en verkoper hierover overeenstemming hebben, zorgt de makelaar dat de koopakte wordt aangevuld met deze gegevens. Daarna wordt de afspraak ingepland met beide partijen om de akte te ondertekenen. Op de afgesproken dag komen beide partijen naar het makelaarskantoor om de akte te tekenen. Daarna is de woning verkocht onder voorbehoud.

Stap 10 - Notaris

De makelaar zorgt ervoor dat de notaris alle documenten ontvangt die nodig zijn voor de overdracht van de woning. De benodigde documenten voor de notaris zijn de getekende koopakte, een kopie van het eigendomsbewijs en een kopie ID van de verkoper(s).

Stap 11 - Makelaarscourtage

De factuur van de makelaar wordt door de notaris betaald aan de makelaar. Het bedrag wordt in mindering gebracht op de opbrengst van uw huis. En als er geen overwaarde is, worden de kosten aan u doorberekend. U huis is nu verkocht en de verkoopopdracht is afgerond!

Samengevat

Indien u niet betrokken wilt zijn bij het verkooptraject is een traditionele makelaar een goede keuze. Echter zijn de kosten van de makelaar voor het leveren van deze diensten vaak relatief hoog. Zeker wanneer u bedenkt dat een courante woning in de huidige verkopersmarkt vaak binnen 1 maand verkocht is.

Stappenplan internetmakelaar

In de huidige verkopersmarkt waarin mensen via internet een huis zoeken kan het ook anders. U kunt uw huis verkopen zonder makelaar, of met een internetmakelaar zoals Mijnhuisverkoopikzelf. U voert dan zelf een aantal werkzaamheden uit zonder makelaar en daardoor bespaart u al snel duizenden euro's aan makelaarscourtage. Afhankelijk van uw wensen kunt u deeldiensten toevoegen aan uw verkoopopdracht. Op de bezichtigingen na, kunnen alle werkzaamheden door ons uitgevoerd worden, van fotografie tot koopakte. In het onderstaande gedeelte wordt het stappenplan bij de verkoop van uw woning via een internetmakelaar toegelicht.

Stap 1 - Verkoopopdracht

De start van de verkoop van uw huis begint online met het kiezen van een pakket. Hiermee geeft u aan hoeveel u zelf wilt doen en wat u wilt uitbesteden. In ons voorbeeld gaan wij er vanuit dat u kiest voor ons meest uitgebreide pakket; het Totaalpakket. De ervaring leert ons dat verkopers die kiezen voor dit pakket, de woning vaak een stuk sneller verkopen. Met name de foto's en prijsindicatie maken hierbij het verschil. De foto's worden namelijk genomen door een professionele woningfotograaf en dat is duidelijk te zien.

Pakket kiezen
Via de pakketpagina kunt u op elk gewenst moment het pakket kiezen en daarmee de verkoop van uw huis starten. In een aantal stappen kunt u uw persoonlijke gegevens invullen, tezamen met het adres van uw huis. Ten slotte kiest u het gewenst betaalmoment. Vooraf of achteraf. Bij betalen achteraf zijn er geen opstartkosten. De kosten worden pas achteraf in rekening gebracht als de woning definitief is verkocht, net als bij een traditionele makelaar. In dit voorbeeld kiezen we voor de optie betaal achteraf.

Stap 2 - Woningopname

Nadat u zicht heeft aangemeld heeft u direct toegang tot uw persoonlijk Mijnhuisverkoopikzelf account. U kunt meteen aan de slag met het invullen van alle gegevens over de woning. Tijdens het invullen wordt uitleg gegeven en met vragen kunt u terecht bij onze support desk. Binnen 1 werkdag wordt er contact met u opgenomen om een afspraak in te plannen met de woningfotograaf. Nadat de foto's zijn opgeleverd zijn, kunt deze toevoegen aan de advertentie.

Stap 3 - Waardebepaling

U ontvang een uitgebreid rapport van ons met een overzicht van recent verkochte vergelijkbare woningen in de directe omgeving van uw huis. De prijzen worden omgerekend naar de prijzen van vandaag de dag. U heeft een volledig overzicht van de meest actuele huizenprijzen in uw buurt. Aan de hand van de vergelijkbare woningen, wordt een onder en bovengrens bepaald. Het gemiddelde daarvan is de vermoedelijke vraagprijs van uw huis. Indien uw woning in beter staat verkeerd dan andere woningen, kunt u meer richting de bovengrens gaan en omgekeerd. De waardebepaling is een indicatie. U bepaald zelf de daadwerkelijke vraagprijs. Voor vragen en advies kunt u contact opnemen met een van onze makelaars die u verder kan adviseren over de vraagprijs en de verkoopstrategie.

Stap 4 - Huis op Funda plaatsen

Nu de foto's en prijsindicatie gemaakt zijn, kunt u de woning publiceren en daarmee zichtbaar maken op de website. U bepaalt zelf wanneer dit gebeurt, in de laatste stap bij het opstellen van de advertentie. Nadat de woning gepubliceerd is, zal deze direct online komen op onze website. Daarna zal uw huis binnen 1 werkdag ook op Funda geplaatst worden. De verkoop kan beginnen!

Stap 5 - Reacties afwachten

De woning staat online. Wordt hij bekeken? Zijn er reacties? U heeft zelf toegang tot de statistieken en kunt op elk gewenst moment zien hoe het ervoor staat met de verkoop van uw huis. Op basis van de respons kunt u in overleg met uw makelaar bepalen wat de volgende stap wordt.

Stap 6 - Afspraken inplannen

Reacties op uw woning ontvangt u direct binnen uw account op onze website. Via de berichtenservice in uw account kunt u reageren en een bericht terugsturen naar potentiële kopers en afspraken inplannen voor de bezichtigingen.

Stap 7 - Bezichtigingen

Op het door u afgesproken moment komen de potentiële kopers langs voor de bezichtiging van uw woning. U kunt ze op uw eigen tempo rustig te woord staan en rondleiden door uw huis. Tijdens de rondleiding kunt u als bewoner direct alle vragen beantwoorden over de woning. En dat wordt vaak als zeer prettig ervaren door potentiële kopers. Na afloop geeft u de door ons opgestelde brochure mee aan de kopers.

Stap 8 - Onderhandelingen

Eenmaal langgewenst, kunnen de kopers op elk gewenst moment een bod uitbrengen via onze website. Alle biedingen komen binnen in uw account met de belangrijkste voorwaarden zoals een voorbehoud financiering, de hoogte van de hypotheek en de gewenste datum van overdracht. Nadat er genoeg bezichtigingen geweest zijn, kunt u uit het overzicht met biedingen een weloverwogen keuze maken. Indien nodig kunt u dit samen met uw Mijnhuisverkoopikzelf makelaar doen.

Stap 9 - Koopovereenkomst

Nadat u een bod geaccepteerd heeft, neemt u contact met ons op. Wij gaan vervolgens aan de slag met het opstellen van de koopovereenkomst. Een van onze makelaars zal de benodigde gegevens bij u en de koper opvragen en verwerken in een concept koopovereenkomst. Deze wordt voorgelegd aan koper en verkoper en indien nodig aangepast. Nadat beide partijen akkoord zijn, wordt de definitieve versie van de koopakte opgeleverd en toegestuurd. Deze kunt u vervolgens uitprinten en samen met de verkoper ondertekenen. De verkoop van uw woning is nu formeel vastgelegd!

Stap 9 - Notaris

De getekende koopakte en de door u aangeleverde documenten kunt u direct doorsturen naar de notaris. Denk hierbij aan de getekende koopakte, een kopie van het eigendomsbewijs en een kopie ID van de verkoper(s).

Stap 10 - Géén makelaarscourtage

WIj rekenen geen kosten bij verkoop of percentage achteraf. Er wordt dus ook geen makelaarscourtage in rekening gebracht nadat uw woning verkocht is.

Samengevat

Wanneer u uw huis verkoop zonder traditionele makelaar doet u een aantal zaken zelf zoals het opstellen van de advertentie, contact met potentiële kopers en de bezichtigingen. Alle overige zaken, zoals de woningfotografie, waardebepaling en koopakte verzorgen wij voor u. Voor vragen en advies kunt u tijdens het gehele verkooptraject terecht bij een van onze ervaren makelaars. Via een internetmakelaar bent u zelf dus meer tijd kwijt aan de verkoop van uw huis. Daar tegenover staat dat de verkoop volledig transparant is en dat u een aanzienlijk bedrag bespaart in vergelijking tot de traditionele makelaar.

Overige werkzaamheden

Naast de werkzaamheden van de makelaar zijn er ook nog zaken die de notaris, bank of koper moet verrichten. Hieronder een overzicht van deze werkzaamheden.

Koper - Hypotheek aanvragen

Nadat de koopakte getekend is, gaat de koper met de getekende koopakte naar de bank om een hypotheek aan te vragen. Daar wordt een offerte aangevraagd en getekend door de kopers.  Daarna is de hypotheekverstrekker aan zet. Allereerst wordt gecontroleerd of de kopers financieel gezien de lening wel aankunnen. Plat gezegd; hebben zij (volgens de bank) wel genoeg geld om het bedrag te lenen? Als dit het geval is, wordt er een taxatieopdracht gegeven door de bank. Een taxateur zal in opdracht van de bank uw woning bezoeken en aan de hand van een aantal punten de waarde bepalen. De bank wil namelijk de zekerheid dat uw huis wel een minimale waarde heeft zodat het risico voor de bank laag blijft in het geval dat de woning onverhoopt verkocht moet worden, de zogenaamde executieaarde. Wanneer de taxatie binnen is laat de bank weten of zij akkoord gaan met de lening. Hierna worden de kopers ingelicht, al dan niet via een tussenpersoon of financieel adviseur.

Bank - Bankgarantie

Nadat de bank alle werkzaamheden succesvol heeft afgerond is de hypotheek akkoord bevonden! Dit wordt doorgegeven aan de notaris. Tegelijkertijd wordt er door de hypotheekverstrekker een bankgarantie verstrekt aan de notaris, vaak ter hoogte van 10% van de overeengekomen prijs. De woning is nu in principe verkocht. Mocht de koper zich nu nog terugtrekken, dan wordt de bankgarantie onherroepelijk aan u uitgekeerd. Standaard is de hoogte van de bankgarantie 10% van de overeengekomen prijs. Het gebeurt maar zelden dat een koper in deze fase nog afhaakt.

Notaris - Overdracht woning

De laatste fase is de overdracht of ook wel de levering van de woning. Dit is het moment dat u de sleutels overhandigd aan de kopers die op hun beurt het bedrag betalen dat jullie overeengekomen zijn. In Nederland moet de overdracht van onroerend goed, uw woning dus, lopen via de notaris [link naar notaris overdracht wet]. De notaris is een onafhankelijke derde partij die als onafhankelijke derde partij optreed. De notaris zorgt er tevens voor dat uw lopende hypotheek wordt afgelost. Daar hoeft u verder niets voor te doen. Daarnaast zorgt de notaris ervoor dat de vergoeding van de makelaar (de makelaarscourtage) betaald wordt. Als er na aftrek van deze kosten nog geld over is, wordt dat door de notaris overgemaakt naar uw bankrekening, vaak nog dezelfde dag.

Internetmakelaar iets voor mij?

Bij een internetmakelaar doet u een aantal zaken zelf. En dat is niet voor iedereen weggelegd. Heeft u geen tijd of zin om mensen rond te leiden? Dan kunt u beter een traditionele makelaar inschakelen. Onze service is het meest geschikt voor de verkoop van courante woningen. Dat zijn woningen waar veel vraag naar is en daardoor vaak snel verkocht worden.

Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Doe zelf de bezichtigingen en bespaar duizenden euro's!

Loading...